Bucureşti, România
E-mail: blogziar@yahoo.com

joi, 29 martie 2012

IMPOSIBILA ALEGERE: SCUMP ŞI PROST SAU GRATIS ŞI BUN?

Iată că povestea se repetă: a doua oară, a treia, a patra… Tot n-aş putea spune cu certitudine dacă – în condiţiile în care TVR are “prima opţiune” în privinţa drepturilor de difuzare a meciurilor din Liga Campionilor la fotbal – factorii de decizie de-acolo sunt pur şi simplu cretini sau primesc sume importante de bani necuveniţi de la “concurentul” Dolce Sport, care are “opţiunea a doua”, pentru a alege de fapt meciurile mai slabe, dar, după ce în faza precedentă au preferat să transmită returul dintre Bayern şi Basel în locul celui dintre Inter şi Marseille (în ambele meciuri-tur fusese 0-1), marţi au dat previzibilul APOEL - Real Madrid (0-3) în loc de aprioric mult mai echilibratul Benfica - Chelsea (0-1). Măcar anul trecut mai puteau pretexta că vrea lumea să vadă Şahtiorul românului Mircea Lucescu, dar acum nu mai au nici scuza asta, de vreme ce au lăsat pe dinafară Interul lui Chivu. Sau poate se orientează şi ei ca florăresele şi copiii de grădiniţă spre meciul unde sunt aşteptate mai multe goluri, fiind acum chiar încântaţi de inspiraţia pe care au avut-o transmiţând unul în care s-au marcat şapte (Bayern-Basel 7-0), în loc să-l dea pe ăla unde s-au înscris numai trei, din care două – halal! – după minutul 90 (Inter-Marseille 2-1, cu eliminarea dramatică a italienilor). Mă şi mir că aseară au dat totuşi Milan-Barcelona! Probabil că acum, după un amărât de 0-0, îşi dau cu pumnii în cap.

În ciuda aparenţelor însă, nu (doar) despre asta voiam să scriu. Altceva m-a scos pe mine din pepeni marţi. Fiindcă nu mă interesa nici cât negru sub unghie acel APOEL-Real propus de TVR, dar nici Dolce Sport, unde se transmitea Benfica-Chelsea, nu am pe cablu, am apelat la aceeaşi metodă folosită şi la sfârşitul anului trecut, când am urmărit CM de handbal feminin: m-am îndreptat spre platforma online, oficială, a postului, unde am un cont şi pentru o sumă de bani mă pot abona pe diferite perioade. Acum, de pildă, pentru un euro plus TVA puteam urmări transmisiunile timp de 24 de ore. Suficient, numai că…

Aşa cum scriam şi anul trecut, transmisia online e oricum mizerabilă, amintind de felul cum se prindeau bulgarii înainte de ’89, dar acum au meşterit ei ceva încât atunci când activezi opţiunea “full screen” se umple de fapt numai vreo jumătate de monitor, într-un fel de format 16:9 ÎN 16:9, mult mai întinse fiind spaţiile negre. E ceva nou, cum spuneam, anul trecut văzându-se într-adevăr la fel de prost – neclar, cu umbre, sacadat – dar măcar pe tot ecranul.

Fără vreun gând anume, mai mult ca să mă liniştesc fiindcă eram un pachet de nervi, m-am apucat să dau o căutare pe Google şi, ce să vezi?, nu pe a nu ştiu câta mia pagină, ci chiar în capul listei, pe prima, am dat peste un site care preia transmisia Dolce Sport gratuit. Probabil şi ilegal, numai că surpriza maximă e alta: imaginea este (aproape) perfectă, pe tot ecranul, adică în formatul 16:9 standard şi fără nicio întrerupere. Vreau să spun că doar aşa am reuşit să văd şi eu meciul în condiţii civilizate. Banii i-am dat pe site-ul oficial, dar m-am uitat pe cel piratat, infinit mai bun. Chestie care presupun că se poate întâmpla numai în România, unde – după cum m-a asigurat un prieten căruia i-am relatat întreaga tărăşenie – se pare că eu am rămas cam ultimul… nu, nu mohican, ci gogoman, care mai plătesc inclusiv închirierea de filme online ca să le văd cu întreruperi şi subtitrarea intrând cam o dată la trei replici. Asta în loc să le descarc gratuit, cu tot cu subtitrarea oricum mai bună, de pe tot soiul de site-uri… neoficiale, aşa cum nemernicii care cer bani, dar nu sunt în stare să asigure şi condiţiile tehnice corespunzătoare, măcar la nivelul “piraţilor”, chiar merită, ca o formă de boicot, pentru a le diminua profiturile nemeritate indiferent cât ar fi de mici.

Niciun comentariu: